Czyściochowe Przedszkole
Religia
Plany dydaktyczne z zajęć interaktywnych z religii od 6 do 17 kwietnia 2020
LOGOPEDA RADZI:
Najważniejsze zalecenia dla Rodzica w profilaktyce rozwoju mowy dziecka:
-Wypowiedzi osób najbliższych powinny być poprawne. Należy unikać spieszczeń i zdrobnień, np. „dom” – a nie „domeczek”. -Dziecko od najmłodszych lat powinno jeść (samodzielnie gryźć) jak najwięcej twardych pokarmów, ponieważ czynność ta usprawnia mięśnie aparatu artykulacyjnego. -Nie należy gasić naturalnej skłonności dziecka do mówienia, lecz słuchać uważnie wypowiedzi, zadawać dodatkowe pytania, co przyczyni się do korzystnego rozwoju mowy. -Wskazane jest częste opowiadanie dziecku bajek, wspólne czytanie i rozmawianie na ich temat. -Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy ( m. in. rozszczepy warg, wady zgryzu), konieczne jest zapewnienie opieki lekarza specjalisty, gdyż wady te są przyczyną zaburzeń mowy. -Nie należy wymagać zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek. Dziecko mające zazwyczaj jeszcze zbyt mało sprawne narządy artykulacyjne, niedostatecznie różnicuje słuchowo dźwięki mowy, a zmuszane do artykulacji zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać, wymawiać nieprawidłowo. W ten sposób tworzymy u dziecka błędne nawyki artykulacyjne, trudne do usunięcia.
Rozwój mowy u dziecka -3-latek: powinien wymawiać:wszystkie samogłoski, spółgłoski: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi, w, wi, k ki, g, gi, ch, l, li, j, ł, d, n, ś, ź, ć, dź, ń, zaczynają się pojawiać: s, z, c, dz, czasami sz, ź, cz, dż.. -4-latek: utrwalają się: s, z, c, dz, pojawiają się sz, ż, cz, dż, pojawia się r. -5-latek: powinien już wymawiać: sz, ż, cz, dż oraz r .
Proste ćwiczenia logopedyczne dla każdego dziecka:
Aby usprawnić język: -mlaskamy, układamy język w rurkę, kląskamy (jak robi konik?), -wypychamy językiem policzki, -układamy język w „koci grzbiet”, -wsuwamy język pod górną i dolną wargę, -przesuwamy język na boki w jamie ustnej, -dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów, -formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej, -przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu, -przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia. Aby usprawnić wargi: -cmokamy, parskamy, prychamy, -na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta, -układamy wargi, jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I, -przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie. Aby usprawnić policzki: -poruszamy policzkami jak żaba, -napinamy policzki wraz z wargami, wydymamy je i wciągamy do wewnątrz, -masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami. Aby łatwiej uzyskać głoski: SZ, CZ, Ż, DŻ: -cofamy czubek języka wzdłuż podniebienia, -czubkiem języka dotykamy wałka dziąsłowego, -czubkiem języka kreślimy kółka na podniebieniu miękkim, -czubkiem języka dotykamy na przemian dwóch górnych ostatnich zębów, -próbujemy dmuchać na czubek języka uniesiony do podniebienia, równocześnie przyciskając policzki dłońmi (język nie może przywierać do podniebienia, żeby powietrze nie przedostawało się bokami).
Uwaga, wszystkie ćwiczenia powinny odbywać się w formie zabawy!
Religia
Witam Was kochane Dzieci i drodzy Rodzice!
Dzisiaj chciałam przypomnieć, że w pierwszą niedzielę kwietnia, od najbliższej niedzieli za tydzień, przypada bardzo ważny dzień -Niedziela Palmowa.Dlaczego jest taki ważny?Ponieważ ma nam przypominać o wjeździe Jezusa do Jerozolimy.
Jerozolima to słynne wspaniałe miasto, mówiłam Wam o nim, kiedy poznaliście historię zagubienia 12 letniego Jezusa, który odnaleziony został przez Maryję i św. Józefa w ogromnej Świątyni w Jerozolimie.Jezus stał się dorosłym mężczyzną, przez około 3 lata wędrował z uczniami po kraju, nauczał o Bogu, mówił o tym jak ludzie mają żyć, dokonał bardzo wielu cudów,
pamiętacie? - uzdrawianie chorych, uciszenie burzy na jeziorze Galilejskim. Myślę, że pamiętacie.
I kiedy Jezus przyjechał do miasta ludzie postanowili, że wspaniale Go powitają.Jezus przyjechał do Jerozolimy na osiołku a bardzo wielu ludzi wyszło na ulice.Trzymali w rękach gałązki palm, machali nimi i wołali Hosanna na wysokości!Słowo Hosanna oznacza radość i uwielbienie, niektórzy rzucali na drogę swoje szaty.Ludzie w ten sposób, chcieli pokazać swoją wielką radość z powodu przyjazdu Jezusa.Właśnie od liści palm, wzięła swoją nazwę Niedziela Palmowa.
Kochani pokolorujcie, albo narysujcie jak Jezus wjeżdżał do Jerozolimy i gałązkę palmy.Pamiętajcie o codziennej modlitwie, nie musi być długa. Pozdrawiam Was i Waszych rodziców bardzo serdecznie.Trzymajcie się.Z Panem Bogiem!
RELIGIA
Witam Was kochane Dzieci i drodzy Rodzice! Szczęść Boże!
Ponieważ nie wszystkie dzieci zabrały podręczniki do domu musimy jakoś poradzić sobie bez nich.
Oczywiście nadal zachęcam do codziennej modlitwy, w tym tygodniu szczególnie.
W środę o godzinie 12 w południe w Watykanie papież Franciszek będzie odmawiał modlitwę ,,Ojcze nasz''. Prosił, aby przyłączyli się do Niego ludzie na całym świecie w tym samym czasie. Większość z Was zna tą modlitwę, myślę że sobie poradzicie a w razie problemow, ktoś starszy w domu na pewno pomoże.
5 i 6 latki poproszę o narysowanie pięknego obrazka na którym pokażecie, jak pomagacie w domu swoim bliskim, pomaganie jest bardzo ważne, często mówimy o tym na lekcjach religii, na pewno to pamiętacie.
Przypominam, że cały czas trwa Wielki Post i każdy z nas powinien chociaż trochę poprawić swoje postępowanie, nie tylko dzieci, dorośli również.
Pozdrawiam serdecznie Was i Waszych Rodziców.
Z Panem Bogiem.
nauczyciel religii mgr Magdalena Działowska